Streszczenie szczegółowe Króla Edypa
Składającą się z trzech części tragedię Sofoklesa zaczyna dramatyczna historia miasta Teb, które staje się miejscem gniewu bogów. Miasto cierpi przez straszliwą zarazę, a jego mieszkańcy szukają ratunku. Król Edyp, władca Teb, mieszczan zainteresowany losem swojego ludu, wysyła swego szwagra Kreona do wyroczni w Delfach, aby dowiedzieć się, jak pokonać plagę.
Edyp dowiaduje się, że zaraza jest karą za niewyjaśnioną wcześniej zbrodnię – morderstwo poprzedniego króla, Lajosa. Aby oczyścić miasto, Edyp postanawia znaleźć i ukarać winnego. Rozpoczyna się dochodzenie, w którym Edyp pojawia się jako oddany i sprawiedliwy władca, zdeterminowany odkryć prawdę.
W miarę odkrywania kolejnych śladów prawda zaczyna przybierać przerażające kształty. Przepowiednia, którą Edyp otrzymał w młodości od wyroczni, mówiła, że zabije ojca i poślubi własną matkę. Edyp, by uciec przed losem, opuścił swój dom w Koryncie, nie wiedząc, że jest synem Lajosa i Jokasty, która teraz jest jego żoną.
Tragiczne odkrycie następuje, gdy pasterz odnajduje wydać Edypowi, że jako dziecko został ocalony przed śmiercią przez Lajosa. Ostateczne dowody pochodzą od służącego Lajosa, który przyznaje się do przetransportowania małego Edypa na ręce innego pasterza.
Okazuje się, że przepowiednia wypełniła się. Edyp w nieświadomości zabił własnego ojca, Lajosa, w zmierzonym spotkaniu na drodze, w gniewie i poślubił swoją matkę Jokastę, nieświadom swojej prawdziwej tożsamości. Konfrontując się z nieuniknioną prawdą, Jokasta popełnia samobójstwo z rozpaczy, a Edyp wyłupuje sobie oczy, przeklinając swój los i swój grzech.
Fatum
W dziele Król Edyp centralnym elementem fabuły jest koncepcja fatum. Fatum to przeznaczenie lub los, który jest nieodwołalny i nieuchronny. Edyp, mimo wszelkich wysiłków, aby uniknąć swojego przeznaczenia wyznaczonego przez bogów, odkrywa, że jego los jest niezachwiany. Przepaść między wolą człowieka a niezmiennym losem podkreśla tragedię Edypa.
Początkowo Edyp starał się uciec przed fatum, opuszczając dom, w którym się wychował, aby uniknąć zabicia ojca i poślubienia matki. Jednak w swojego rodzaju ironii dramatycznej, jego działania prowadzą go dokładnie do spełnienia przepowiedni. Wyszukiwane prawdy nie zmienią możliwości, które zostały zapisane dla niego przez bogów.
Fatum w Królu Edypie jest przestrogą przed pychą i próbą uniknięcia przeznaczenia. Edyp, nieświadomy swego losu, staje się narzędziem jego wykonania. To wyraźnie pokazuje, że choć ludzka wola i inteligencja są potężne, nie są w stanie przezwyciężyć powiązanego z losem determinizmu.
Motywy
Jednym z głównych motywów Króla Edypa jest poszukiwanie prawdy. Edyp, jako król, zobowiązuje się odnaleźć zabójcę Lajosa, nie wiedząc, że ta prawda jest jego własną zgubą. Konfrontując się z własnymi poczynaniami, Edyp natrafia na fundamentalny konflikt pomiędzy wiedzą a ignorancją. Kiedy prawda wychodzi na jaw, przynosi jednocześnie potępienie i wyzwolenie.
Kolejnym motywem kluczowym w tragedii Sofoklesa jest motyw ślepoty i widzenia. Edyp jako król stara się widzieć i poznawać prawdę, jednak sam jest „ślepy”, jeśli chodzi o własną tożsamość. Ironią jest, że kiedy prawda zostaje odkryta, Edyp oślepia się jako akt pokutny, gdyż dopiero wówczas zyskuje prawdziwe wewnętrzne widzenie i zrozumienie swojego losu.
Temat fatum i wolności jest również kluczowy, podkreślając konflikt między przyrodzoną ludzką potrzebą kontrolowania własnego życia a ograniczeniami nałożonymi przez bogów i przeznaczenie. Edyp uosabia człowieka, który stara się przełamać przymus przeznaczenia, tylko by zdać sobie sprawę z nieodwołalnej natury swego losu.
Król Edyp pozostaje ponadczasowym świadectwem ludzkiej kondycji, ukazując głębię tragedii wynikającej z nieodmienności losu, nieodwracalności winy, i potrzeby dążenia do prawdy mimo jej potencjalnie destrukcyjnej siły. Sofokles tworzy symboliczne dzieło pokazujące, że pomimo ludzkiego wysiłku i determinacji, pewne aspekty życia pozostają poza kontrolą i rozkładają się według wyższej woli.